poniedziałek, 29 listopada 2010

Co to takiego jest TUNING?

Dla jednych tuning samochodowy oznacza po prostu przerabianie i rasowanie aut. Dla drugich jest to z kolei przejaw mody lub stylu życia, pokazywanie swojej indywidualności i w pewnym sensie niezależności. W zasadzie rację można przyznać obu stronom bowiem tuning - w j. angielskim oznacza regulację lub strojenie -, to nic innego jak dokonywanie modyfikacji w seryjnych pojazdach i czynienia z nich unikatowych egzemplarzy. W ostatnich latach ta dziedzina motoryzacja rozwinęła się tak dynamicznie, iż nomenklatura tuningu poszerzyła się o wiele nowych kategorii.

Środowisko tuningowców przyznaje zgodnie, że przerabiać w samochodach można wszystko, a  jedynymi czynnikami, które mogą ograniczać chęć zmian jest zasobność portfela kierowcy i profil przeznaczenia samochodu.

Każda forma „przeróbek” ma jednak swoje miejsce w słowniku tuningowym. Najczęściej tuning dzieli się na dwie podstawowe kategorie: tuning mechaniczny i tuning optyczny (zamiennie nazywany jako muckowy). Początkowo ortodoksyjni tuningowcy uznawali słuszność posługiwania się słowem tuning jedynie w przypadku zmian mechanicznych podpierając się argumentami iż prawdziwym tuningiem można nazywać jedynie te przeróbki, które są w stanie zwiększyć osiągi samochodu czy to jeśli chodzi o prędkość maksymalną, przyspieszenie czy też zwiększanie momentu obrotowego.

Komercjalizacja tego środowiska spowodowała jednak, że dziś tuning dotyczy także elementów stylistycznych samochodu, a więc zmian w wyglądzie pojazdu poprzez zastosowanie spojlerów, specjalnie projektowanych zderzaków, zmian we wnętrzu i systemach car-audio itp.

Wraz z rozwojem technologicznym aut, a tym samym pojawieniu się w konstrukcjach zaawansowanej elektroniki, świat tuningu również oponował i tą poddziedzinę motoryzacji, stając się szczególnie w nowszych samochodach podstawą do rozpoczęcia jakichkolwiek modyfikacji. Tuning elektroniczny polega podobnie jak tuning mechaniczny na ulepszaniu właściwości trakcyjnych i auta oraz zwiększaniu jego mocy jednak odnosi się głównie do oprogramowania jednostki napędowej, które odpowiedzialne jest za szereg „funkcji życiowych” silnika. Najczęściej stosowanym rodzajem jest tzw. tuning chipowy dokonywany w sterownikach motoru lub mówiąc kolokwialnie, w komputerze silnika.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz